Boekgegevens
Titel: Vervolg van het algemeen leesboek en ordelijk onderwijs, voor de eerste behoefte der kinderen, in hunne onderscheidene omstandigheden en betrekkingen
Auteur: Thurn, Wilhelm Christoph
Uitgave: Amsterdam: Schalekamp, van de Grampel en Hanssen, 1825
4e verb. dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 8611
URL: http://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_202086
Onderwerp: Pedagogiek: ethische vorming (pedagogiek)
Trefwoord: Ethische vorming, Socialisatie (bedrijven), Kinderverhalen (teksten)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Vervolg van het algemeen leesboek en ordelijk onderwijs, voor de eerste behoefte der kinderen, in hunne onderscheidene omstandigheden en betrekkingen
Vorige scan Volgende scanScanned page
Ïn ZIJNE BESTEMMING. Hoofdfi. IV. 89
vierde hoofdstuk.
HET KIND, IN BETREKKING TOT
GOD EN ZIJNE BESTEMMING.
I. GOD EN VOORZIENIGHEID.
i. HET LANDHUIS,
Emiliüs was de eenige zoon van zeker Vorst.
Deze gaf zich, met deszelfs Leermeeser, alle
moeite, om dit negenjarige kind goed op tfi
voeden. Eens nam de Vader voor, zijnen
zoon, op deszelfs verjaardag, wegens betoon-
de vlijt en leerzaamheid, op eene aangename
wijze, te verrasfen.
'De jeugdige PVins ging gaarne naar zekeren
heuvel, weike een half uur van het kasteel
af gelegen w«s. Men had op denzelven een
fclawn uitzigt. De weg derwaarts liep door een
duister bosch. Reeds lang had emilius ver-
langd, dat hier een huis ftonde, in hetwelk
men zich tegen ftorm, onaangenaam weder en
hitte Konde befchutten. Dit wjst de Vader, en
vervulde heimelijk zijnen wertsch, door aldaar
een prachtig lusthuis te doen bouwen. Om
EMILIÜS echter hiervan niets te laten merken,
F 5 moest