Boekgegevens
Titel: Vervolg van het algemeen leesboek en ordelijk onderwijs, voor de eerste behoefte der kinderen, in hunne onderscheidene omstandigheden en betrekkingen
Auteur: Thurn, Wilhelm Christoph
Uitgave: Amsterdam: Schalekamp, van de Grampel en Hanssen, 1825
4e verb. dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 8611
URL: http://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_202086
Onderwerp: Pedagogiek: ethische vorming (pedagogiek)
Trefwoord: Ethische vorming, Socialisatie (bedrijven), Kinderverhalen (teksten)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Vervolg van het algemeen leesboek en ordelijk onderwijs, voor de eerste behoefte der kinderen, in hunne onderscheidene omstandigheden en betrekkingen
Vorige scan Volgende scanScanned page
58 het KIND, ten AANZIEN ZIJNER.
derdeIioofdstuk. ^
HET KIND, TEN AANZIEN ZIJNER
ZIELSKRACHTEN.
l. KENVERMOGEN.
1. het denkende kind.
De kinderen van klatjs waren bij den an-
deren in de kamer en [peelden. Zij waren twee
jongetjes, waarvan het eene acht, en het andere
vier jaren oud was , benevens een meisje van zes
jaren. De Vader was onder hen, en [peelde
ên [chertjle met de kleinen. Opééns komt er
herigt3 dat het kind van hunnen buurman., een
knaapje van zeven jaren, [chielijk gefiorven
was. Dit maakte allen ßil en treurig. Sehens
en vrolijkheid waren verdwenen. .Allen hieven
gezamenlijk den k'laa^toon aan: o Die atme ka rel!
De cudfte zoon zat in een"* hoek, en [cheen
ie [apen De vader wekte hem op met de woor-
den: , flaapt gij? Ik fiep met, zeide
kij; ik dacht aan iets, IVaaraan dacht gij
don wel} vroeg de Vofler. Ik dacht aan den
deed, vas het antwaord, ik [lelde mij den vro-
lij-