Boekgegevens
Titel: Methodiek van het zangonderwijs in lagere scholen en zangscholen
Auteur: Letzer, J.H.
Uitgave: Schoonhoven: S. & W.N. van Nooten, 1897
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 6125
URL: http://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201287
Onderwerp: Theaterwetenschap, muziekwetenschap: vocale muziek
Trefwoord: Zingen, Vakdidactiek
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Methodiek van het zangonderwijs in lagere scholen en zangscholen
Vorige scan Volgende scanScanned page
(58
mogelijk verscheidene tonen boven de stenibreuk nog met
het borstregister voort te brengen.
De hoofdzaak is, in beide registers aanvankelijk zacht
te zingen, om den overgang in de zwakker klinkende
falsettonen niet te zeer te bemerken, en ook, omdat beide
met piano gemakkelijker te verbinden zijn. Bij voortgezette
oefening zal dit ook met mezzoforte het geval zijn. Het
gelijkmaken der registers, totdat de stem in haaa* geheelen
omvang gelijk van timbre is, is een der schoonste overwin-
ningeu der zangstem.
Bij alle stemmen, hetzij vrouwen- of mannenstemmen,
hetzij de omvang groot of klein is, vindt men beide:
borststem en falset.
In het zoogenaamd „jodeln" der Tyrolsche en Zwitser-
sclie zangers speelt de falset eene hoofdrol, en men staat
daarbij verbaasd over de kracht, welke dit stemregister
kan aannemen.
Het liefst gebruikt de zanger de borststem, dewijl hij
met deze kracht en volheid aan den toon geven kan.
Daarbij bedenke men echter, dat eene te sterke uitzetting
van het borstregister voor een gezonde stem nadeelig is.