Boekgegevens
Titel: Methodiek van het zangonderwijs in lagere scholen en zangscholen
Auteur: Letzer, J.H.
Uitgave: Schoonhoven: S. & W.N. van Nooten, 1897
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 6125
URL: http://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201287
Onderwerp: Theaterwetenschap, muziekwetenschap: vocale muziek
Trefwoord: Zingen, Vakdidactiek
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Methodiek van het zangonderwijs in lagere scholen en zangscholen
Vorige scan Volgende scanScanned page
V.
Voortgezet Zangonderwijs.
Op 12-jarigen leeftijd verlaten de meeste leerlingen de lagere
school. Voor hen is daarmee de leertijd geheel afgeloopen,
en derhalve wordt ook het zangonderwijs gestaakt.
Voor de leerlingen, die op dezen leeftijd het zangonder-
wijs op de lagere school en elders blijven voortzetten, zal
dit zich nu verder kunnen uitstrekken, en met name zal
de theorie van den zang meer dan tot heden op den
voorgrond treden.
Bovendien behooren zij iets te vernemen over de zang-
organen, de kenmerken, eigenschappen en gebreken der
zangstem, over toonvorming en uitspraak, de ademhaling en
de dynamiek. Van mutatie, stemregisters en stemmenom-
vang zal ook het noodige moeten gezegd worden.
Dewijl deze kennis door mededeeling van de zijde des
onderwijzers moet aangebracht worden, is het niet on-
dienstig tusschen of na de practische zangoefeningen een
weinig tijd te gunnen aan de bespreking dezer onderwerpen,
en vormen deze als van zelf de noodige rustpunten.
We vangen dus aan met de theoretische kennis van de
chromatische tonen, de toonladders, de intervallen en de
*