Boekgegevens
Titel: Het reken-onderwijs in de laagste en middelste afdeelingen der volksschool: eene nieuwe methode
Auteur: Laan, R.C.; Pelt, D. van
Uitgave: Schiedam: H.A.M. Roelants, 1875
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 5871
URL: http://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201170
Onderwerp: Wiskunde: wiskunde: algemeen
Trefwoord: Rekenen, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Het reken-onderwijs in de laagste en middelste afdeelingen der volksschool: eene nieuwe methode
Vorige scan Volgende scanScanned page
84
O. In een stal staan 18 koeien, 17 kalveren, 2 ezels, 13
paarden en 80 schapen. Hoeveel beesten staan er in dien stal? enz.
Jongens, elk beest heeft 4 pooten, hé? Laten we nu
eens zeggen, hoeveel rechtervoorpooten er in dien stal staan.
Juist, 130. Schrijft er hoven pooien. Hoeveel linkervoorpooten ?
Juist, 130. Schrijft dit er onder. En rechterachterpooten?
Ook 130. En linkerachterpooten ? Ook 130. Telt al die pooten
bij elkander. Hoeveel pooten staan er in dien stal? (De rede-
neering zij aldus: „100 en 100 en 100 en 100 is 400 (op-
schrijven alvast); 30 en 30 en 30 en 30 is 120; 400 en 120
is 520 pooten).
"Van al die beesten gaan er in April 88 het land in. Hoe-
veel beesten bleven op stal?
p. Eene vrouw koopt bij den kruidenier voor 80 cent koffie,
voor 7 stuivers suiker, voor 125 cent thee, voor 25 cent
stijfsel, voor 3 cent peper en voor 21 stuivers boter. Hoeveel
cent moet zij daar betalen? Zij geeft 2 rijksdaalders. Hoeveel
cent krijgt zij terug? Onthoudt dit antwoord.
Nu besteedt zij in den manufactuurwinkel voor 80 cent
katoen, voor 60 cent linnen, voor 12 cent band, voor 8 cent
garen, voor een kwartje knoopen. Hoeveel moet zij daar be-
talen? Hoeveel cent houdt zij over?
q. knikkers
17
14
18
af 25
bij 19
af 3«
centen. 140 175 120 140 zakken. 750 105 prenten. 600 bij 240 beesten. 97 38 54 6
af " 80" af 96
af 195 af 410" af 180 af 195'
af 98 af 190 bij 720" 40 af 275 bij ' 75' 490
af 825 af 120 af 560'
. . . . . . * » •