Boekgegevens
Titel: Het reken-onderwijs in de laagste en middelste afdeelingen der volksschool: eene nieuwe methode
Auteur: Laan, R.C.; Pelt, D. van
Uitgave: Schiedam: H.A.M. Roelants, 1875
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 5871
URL: http://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201170
Onderwerp: Wiskunde: wiskunde: algemeen
Trefwoord: Rekenen, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Het reken-onderwijs in de laagste en middelste afdeelingen der volksschool: eene nieuwe methode
Vorige scan Volgende scanScanned page
DERDE ÄTDEELING.
Het rekenen ga niet op in het cijferen. Steeds
worden de hoogste rangen het eerst in rekening
gehraeht. Het rekenen uit het hoofd moet allss-
beheerschend blyven, ook bij het rekenen op de
Ici. Van bewaren en leenen ig geene sprake.
Oetalleu -v^an 1 tot »000.
§ 1.
In deze afdeeling leeren de achtjarige kleinen getallen van
3 cijfers onderscheiden en schrijven. De meeste vraagstukjes
bevatten echter getallen van 2 of 1 cijfer. Behalve optellen
en aftrelcTcen wordt ook het vermenigvuldigen met een getal
van 1 cijfer geleerd. Van het deelen de allereerste begrippen.
Wat de leerlingen op bord of telraam leeren, moeten zij
dadelijk toepassen op de lei. — Bij de behandeling van vele
vraagstukjes worde het telraam gebruikt. — Onder den naam
dourloopende som versta men zulk eene, waarvan de uitkomst
weder het begin is van een nieuw vraagstukje, bijv. Eeinier
heeft 20 knikkers. Hij gaat spelen bij de kerk en wint er 18.
Telt bij, kinders! (Nadat de kinderen die som op de lei be-
rekend hebben, make een van hen die som op het bord). —
Kinderen, nu gaat Reinier spelen op de markt. Daar win^.