Boekgegevens
Titel: Het reken-onderwijs in de laagste en middelste afdeelingen der volksschool: eene nieuwe methode
Auteur: Laan, R.C.; Pelt, D. van
Uitgave: Schiedam: H.A.M. Roelants, 1875
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 5871
URL: http://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201170
Onderwerp: Wiskunde: wiskunde: algemeen
Trefwoord: Rekenen, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Het reken-onderwijs in de laagste en middelste afdeelingen der volksschool: eene nieuwe methode
Vorige scan Volgende scanScanned page
68
Kinderen, het is 5 uur. Gerrit, reken eens uit, hoe laat
het is over 24 uur. „Meester! over 12 uur is het weer 5 uur,
12 uur later, dus over 24 uur, is het dus weer 5 uur." —
Goed, mijn jongen. En over 27 uur? „Over 24 uur was het
5 uur, 27 is 3 meer, het is dus 8 uur."
Dirk, het is 4 uur, reken eens uit, hoe laat het was 4 uur
geleden. „O uur meester." Zegt men dit wel? „Neen meester,
12 uur." — En hoe laat was het 9 uur geleden, als het nu
2 uur is? Meester, 2 uur geleden was het 12 uur, maar
9 uur geleden was 9—2 of 7 uur vroeger, het was dus 12—7
of 5 uur.
Hoe laat is het over 4 — 9 — 13 — 11 — 2 — 21 —
25 — 36 uur, als het nu 1 uur is?
Hoe laat was het 2 - 7 — 3 — 16 — 5 — 21 — 30 uur
geleden, als het nu 8 uur is?
IT.
a. Schrijft de volgende rijen tweemaal op. Beschouwt ze
eerst als optellingen, dan als aftrekkingen. Onder het be-
handelen vraagstukjes uit de samenleving opnoemen.
41 89 52 48 57 43 63 57 106 94 72 36 144 72 200 17 200 5
120 24 210 17 100 40 200 17 200 88 200 99 200 12 200 50 200 80

d. Een zak bevat 200 centen. Daarvan wordt gedurig 25 cent
afgenomen, tot er niets meer overschiet. Schrijft nu op 200;
er boven het woord centen. 25 er onder. Trekt af. Schrijft nu
weer 25 e onder. Trekt af. Enz.