Boekgegevens
Titel: Het reken-onderwijs in de laagste en middelste afdeelingen der volksschool: eene nieuwe methode
Auteur: Laan, R.C.; Pelt, D. van
Uitgave: Schiedam: H.A.M. Roelants, 1875
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 5871
URL: http://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201170
Onderwerp: Wiskunde: wiskunde: algemeen
Trefwoord: Rekenen, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Het reken-onderwijs in de laagste en middelste afdeelingen der volksschool: eene nieuwe methode
Vorige scan Volgende scanScanned page
11
Voor men overga tot getallen boven zes, zorge men, dat
de leerlingen, de getallen beneden 6, op alle mogelijke wijzen
weten samen te stellen en te ontbinden. Een stelsel van
oefeningen is daartoe noodig. Eerst worden deze mondeling
op het bord behandeld, daarna worden ze door de leerlingen
op de lei uitgewerkt.
1'. Oefeningen in het schrijven der cijfers van 1 tot 6.
2°. De waarde der getallen van 1 tot 6 uitdrukken in
streepjes, als:
1 is 1
2 is 1] enz.
3°. De waarde der hoeveelheden van 1 tot 6 onderling
vergelijken, waartoe men benoemde getallen bezigt; als:
6 appels is meer dan .... appels.
6 appels is meer dan----appels, enz.
(6 gevallen).
5 appels is meer dan----appels.
5 appels is meer dan----appels.
(5 gevallen).
Zoo ook met 4, 3, 2 en 1, waarvoor men 4, 3, 2 en
1 gevallen verkrijgt.
De volgende oefening is juist het omgekeerde van de
vorige als:
O knikkers is minder dan----knikkers, enz.
(6 gevallen).
Zoo ook met 1, 2, 3, 4, 5 knikkers.
4®. Het vermeerderen der getalion 1 tot 5 met 1.
5°. Het verminderen der getallen van 1 tot 6 met 1.
6'. Het omgekeerde der oefeningen 4 en 5, als:
2 is 1 en 1
3 is 1 en 2 enz., tot 5 toe.
7», Verder:
1 peer + 1 peer + 1 peer
1 cent -H 1 cent + 1 cent -1- 1 cent