Boekgegevens
Titel: Het reken-onderwijs in de laagste en middelste afdeelingen der volksschool: eene nieuwe methode
Auteur: Laan, R.C.; Pelt, D. van
Uitgave: Schiedam: H.A.M. Roelants, 1875
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 5871
URL: http://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201170
Onderwerp: Wiskunde: wiskunde: algemeen
Trefwoord: Rekenen, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Het reken-onderwijs in de laagste en middelste afdeelingen der volksschool: eene nieuwe methode
Vorige scan Volgende scanScanned page
127
gg. Deelt 48, 86, 56, 92, 96, 108, 236, 144, 460, 1200,
600, 6000, 4850, 4880, 3260, 700, 300, 260, 1000, 720
en 1360 door 4. — De vorm aldus:
4 \ / 10 + 4 = 14
' 40 ^
n
4 / 100 + 15 = 115
^ 400 ^
60
4 ( 25 + 2 = 27
' 100 ^
4 \ iU(> l 800 + 15 = 815
' 3200 ^
hh. In een stal staan 17 paarden en een groot getal koeien.
In het geheel telde ik 456 pooten. Hoeveel koeien waren er?
Eekent dit uit op de lei.
In een pakhuis stonden heel wat vierkante tafels, die te
zamen 520 pooten tellen. Hoeveel tafels waren er? — De
vorm aldus:
4 \ Ji5i0 / 100 + 30 = 130 tafels.
^ 400 ^
m
jj. Hoeveel guldens kan men wisselen voor 116, 192, 156,
136, 208, 224, 236, 248, 300, 316, 308, 340, 352 en
1020 kwartjes?
hh. Deel 50 , 100, 150, 200, 5000, 2000, 35000, 38000,
2500, 25000, 4500, 45000, 75000, 78000, 250, 750 en
1250 door 5.
Deel 55, 75, 85, 60, 90, 120, 100, 160, 190, 115, 65,
165, 215, 235, 200, 480, 415, 370, 420 door 5. — Zoo:
' 50 ^
) m (
' 100 ^
10 + 1 = 11
13 = 33
5 \ 90 ƒ 10 + 8 = 18
) 50 ^
40
5 ) 5!SÖ ( 40 -f- 16 = 56
' 200 ^