Boekgegevens
Titel: Het reken-onderwijs in de laagste en middelste afdeelingen der volksschool: eene nieuwe methode
Auteur: Laan, R.C.; Pelt, D. van
Uitgave: Schiedam: H.A.M. Roelants, 1875
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 5871
URL: http://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201170
Onderwerp: Wiskunde: wiskunde: algemeen
Trefwoord: Rekenen, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Het reken-onderwijs in de laagste en middelste afdeelingen der volksschool: eene nieuwe methode
Vorige scan Volgende scanScanned page
126
cc. Als gij met uw broer te deelen hadt 118, 137, 218,
316, 412, 172, 156, 196, 418, 1208, 1416, 1618, 1516 of
2404 peren, hoeveel peren kreeg dan elk? — Zoo:
2 \ $l$p.M504-8 = 158p.
! 300 V
750+8 = 758 p.
1500
U
dd. Hoeveel Jialve centen kan men inwisselen voor 179,
136, 184, 170, 230, 350, 780, 750 en 1320 en 1870, en
396 en 1360 en 2480 en 2920 en 3648 lalve centen? — De
vorm aldus:
\m{
'160^
n
2 X ÏSÖ ƒ 350
80 + 6=86heelect.
\m{
} 700 ^
+- 25 = 375
heele centen.
of zoo: 2 \ 50 + 36 = 86
' 100 ^ heele centen.
) ?5{0 / 300 + 75 = 375
' 600 V heele centen.
U0
NB. Men ziet het, deze methode maakt de jongens vindingrijk. De
onderwijzer moet het op prijs stellen, als een leerling het op
eene andere manier uitgerekend heeft dan de andere leerlingen.
ce. Deel 30, 60, 150, 201, 300, 270, 600, 1200, 1500,
3000, 6000 en 18000 door 3. — Zoo:
. 30(
f 30 ^
10
3 \ 6.000 / 2.000
^ 6.000 ^
f/. Deelt met broer en zus 36, 64, 96, 123, 42, 51, 72,
105, 96, 138, 144, 186, 204, 306, 315, 627, 930, 1260,
1524 centen. — De vorm aldus:
ct. / 30 + 2 = .52 ct.
\ n ct. (
'90 ^
) m ct. /
' 180 V
60 + 8 = 68 ct.
180
'u