Boekgegevens
Titel: Het reken-onderwijs in de laagste en middelste afdeelingen der volksschool: eene nieuwe methode
Auteur: Laan, R.C.; Pelt, D. van
Uitgave: Schiedam: H.A.M. Roelants, 1875
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 5871
URL: http://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201170
Onderwerp: Wiskunde: wiskunde: algemeen
Trefwoord: Rekenen, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Het reken-onderwijs in de laagste en middelste afdeelingen der volksschool: eene nieuwe methode
Vorige scan Volgende scanScanned page
108
bij, toen nog 24 honderd en zestig. Hoeveel steenen waren
er toen?
Den volgenden dag verkocht hij er eerst 15 honderd van,
toen weer 18 honderd en vijftig. Hoeveel steenen bleven
er over?
tt. Een winkelier had / 1725. Hij ontving op Maandag er
f 790 bij, op Dinsdag f 385 en op Woensdag f 1242. Hoe-
veel had hij toen?
Van dit geld geeft hij uit eerst f 2000, toen weer f 1978.
Hoeveel over?
Op Donderdag verkoopt hij voor f 988, op Vrijdag ontvangt
hij maar f 98 en op Zaterdag f 1475. Hoe rijk was hij toen?
nu. Eene dienstmeid had 34 gulden ontvangen. Zij koopt
eerst eene japon van 1860 cent. Hoeveel hield ze over? Uit-
rekenen op lei en bord.
Verder koopt zij een hoed van zeven en een halven gulden.
Hoeveel houdt ze over?
Daarna koopt ze een dasje van 17 stuivers. Hoeveel geld
heeft ze nog?
Daarna is er visite. Ze ontvangt als fooi een rijksdaalder
en twee guldens. Hoeveel heeft die meid weer?
Daarna koopt ze een paar laarzen van 45 stuivers. Hoeveel
cent bezit ze nog?
m. In den spaarpot had Koo 5 rijksdaalders en een gulden
en 2 kwartjes. Rekent uit op de lei, hoeveel cent hij bezit.
Karei, gij bij het bord.
Koo haalt er 6 gulden en 72 cent uit, om zijn jas te be-
talen. Hoeveel had hij over?
Daarna koopt hij eene broek van 4 en eeu halven gulden.
Hoeveel heeft hij over?
Daarna koopt hij een vest van een rijksdaalder. Hoeveel
houdt hij over? (Vier vraagstukjes dus).
WW. Vult het volgende in. Rekenen uit het hoofd.