Boekgegevens
Titel: De beginselen der Fransche taal gemakkelijk gemaakt voor jonge kinderen
Deel: 3e stukje
Auteur: Hoeven, A. van der
Uitgave: Amsterdam: J.M.E. Meijer, 1856
4e verb. dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 4679
URL: http://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_200806
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   De beginselen der Fransche taal gemakkelijk gemaakt voor jonge kinderen
Vorige scan Volgende scanScanned page
JI
le Verv. —
2e Verv. --
ons
es
les
ent.
ent.
77
niPERATJI'.
PRÉSENT;
e;
SUBJONCTIF.
PRÉSENT.
F e, es, e; ions
IMPARFAIT.
j le Verv. asse, asses, ai; assions, afisiez, assent,
(2^ Verv. ssc, sses, t; ssions, ssiez^ ssent.
Men behoeft voor de vervoeging van de meeste
werkwoorden slechts vijf vormen te kennen , om de
andere daarvan af te leiden. Deze zijn:. Vinfinitif,
te participe actif, le participe passif, le singulier
du présent de l indicatif ^ en le passé défini,
Hoe maakt men dus het meervoud van den présent
de Vindicatif? — Als gij den uitgang ant van het
participe actif y eTàniliiri\ïï\ ons, es, ent, dan hebt gij
die drie personen, b. v.
march-ant, gaande, nous vnarchons, wij gaan.
finiss-ant, eindigende, vous finissez, gij eindigt.
honor-ant, eercnde. ils honorent, zij eeren.
Hoe kan men altijd den imparfait de Vindicatif
vormen, als die tijd regelmatig is? — Als gij het
participe actif weet, dan weet gij dien tijd ook;
want gij behoeft slechts ant in ais, enz. te ver-
anderen, b. v.
chant ant, zingende. je chant-ais, ik zong.
avertiss-ant, waarschuwen- f avertis s-ais, ik waar-
de. schuwde,
réussiss-ant, slagende. je réussiss-ais, ik slaagde.