Boekgegevens
Titel: Zinsontleding: een beknopt leerboekje voor de volksschool
Auteur: Dale, ... van
Uitgave: Schoonhoven: S.E. van Nooten, 1881
5e dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 3028
URL: http://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_200462
Onderwerp: Taal- en letterkunde naar afzonderlijke talen: Nederlandse taalkunde
Trefwoord: Ontleding (taalkunde), Nederlands, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Zinsontleding: een beknopt leerboekje voor de volksschool
Vorige scan Volgende scanScanned page
23
OPGAVEN.
Stil!—Zij aan 't loopen! — Gij eerst! — Zij laatst!—Alles
aan 't lachen! — Borgen, zorgen — Een vette keuken, een mager
testament — Een dierenbeul, een menschenplager — De hand aan
den ploeg geslagen! — Bedaard! — Goed gezien! —De bturs of
het leven! — Goeden nacht! — Geluk op uwe reis! — Den moed
(4n,) niet opgegeven! {De moed (In.) worde niet opgegeven!) —
Opletten, kinderen (Gij moet opletten^ kinderen!)—Opgepast,
jongens! {Er worde opgepast j jongens ! Zie 24 c).
24. De volzinnen worden onderscheiden in twee soorten:
eigenschapszinnen en bestaanszinnen. Tot de eerste
rekent men die, waarin aan het onderwerp eene
eigenschap^ eene iverklng of eene handeling wordt toe-
gekend: daartoe behooren al de volzinnen, die wij tot
dusverre ontleed hebben. In de bestaanszinnen wovlt
bloot het bestaan van het onderweip te kennen gege-
ven. Daartoe behooren o.a. de volgende:
a. Godis, d.i. God bestaat; Wij zijn, d.i. Wij
bestaan; Wij waren daar y d.i. Wij bevonde n
ons daar; enz.
b. liet regent, d.i. Regen is; Het hagelde ^ d/x. Hagel
waSy Er was hagel; Het is koud^ d.i. Koude is, Er
is koude; Het is vier uur, d. i. De vierde- ure i^;
Het dreunty d. i. Er is gedreun^ Gedreun is; enz.
c. Er wordt geloopen, d.i. Het loopen is, bestaat; Er
werd gedanst; d. i. Het dansen was ^ Er was ge-
dans; enz.
d. Mij (^in.) hongert, d. i. Honger is in mij; Hat
dorstte y d.i. Dorst was in hen; enz.