Collectie Nederlandsch Schoolmuseum

Het Nederlandsch Schoolmuseum startte in 1877 met als doel nieuwe leer- en hulpmiddelen voor het onderwijs te verzamelen en beschikbaar te stellen. De collectie telt 98.000 banden uit de periode 1600-2000, waarvan 12.000 uit de negentiende eeuw. Zo'n veertig procent van het geheel bestaat uit schoolboeken voor lager en middelbaar onderwijs, vooral Nederlandse drukken. Alle schoolvakken zijn vertegenwoordigd, meestal met opeenvolgende drukken. Ook zijn er boeken te vinden over pedagogiek, psychologie en didactiek. Verder zijn er kinderboeken, (wand)platen en tijdschriften. Het schoolboek is een stille getuige van kennis, beelden, begrippen, idee├źn, waarden en normen die in een bepaalde periode een rol spelen. Deze collectie bestrijkt een lange, aaneengesloten periode en dekt alle schoolvakken. Daarom is ze van grote cultuurhistorische waarde en onmisbaar voor onderzoek naar de geschiedenis van onderwijs en opvoeding.

Meer informatie over deze collectie is te vinden op de pagina Collectie van het Nederlandsch Schoolmuseum van Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam.

De Collectie Nederlands Schoolmuseum bevat ongeveer 98.000 titels. Momenteel zijn 4.730 19e eeuwse titels digitaal beschikbaar via bladeren of zoeken. Deze selectie bevat onder meer ongeveer 2.800 titels die niet in andere bibliotheken voorkomen.

Enkele voorbeelden:


Nieuw en door de ondervinding goedgekeurd nederduitsch ABC-boek, Amsterdam, 1828


Isaac Taylor, Merkwaardigheden uit alle bekende landen van Azie, Amsterdam, 183?


Nieuw prentenboekje voor lieve kinderen, Amsterdam, ca. 1845